Mając na uwadze dobre wychowanie dzieci, a także ich bezpieczeństwo w przedszkolu, zostały wypracowane normy i zasady zachowania. Nakreślone normy i zasady dają dzieciom wiedzę, czego od nich oczekujemy oraz określone konsekwencje ich nieprzestrzegania.
Opole, listopad 2013 r.
Mając na uwadze dobre wychowanie dzieci, a także ich bezpieczeństwo w przedszkolu, zostały wypracowane normy i zasady zachowania. Nakreślone normy i zasady dają dzieciom wiedzę, czego od nich oczekujemy oraz określone konsekwencje ich nieprzestrzegania.
Ustalone normy i zasady dotyczą:
- zachowania w sali;
- zachowania podczas posiłków;
- zachowania w łazience – mycie rąk, mycie zębów, korzystanie z toalety;
- poruszania się po schodach;
- zachowania w szatni;
- zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym;
- zachowania podczas wycieczek i spacerów.
- wchodząc do sali witam się mówiąc: „dzień dobry”, a wychodząc: „do widzenia”;
- poruszam się spokojnie, nie biegam;
- nie krzywdzę innych (nie biję, nie szczypię, nie drapię, nie gryzę itp.)
- mówię umiarkowanym głosem;
- używam magicznych słów: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”;
- zachowuję się po cichu, gdy inni: pracują, odpoczywają; słuchają czytanych lub nagranych bajek, muzyki relaksacyjnej;
- siedzę swobodnie na dywanie w czasie zajęć zorganizowanych;
- podnoszę rękę, gdy chcę coś powiedzieć;
- dzielę się materiałami i zabawkami z innymi dziećmi;
- po skończonej zabawie, sprzątam zabawki i odkładam je na swoje miejsce;
- książki oglądam przy stoliku;
- pełnię obowiązki na rzecz grupy – dyżur;
- wrzucam śmieci do kosza;
- siadając do stolika podnoszę krzesełko lekko do góry obiema rękami, następnie siadam
i przysuwam się do stolika;
- przy stoliku siedzę prosto z nogami pod stolikiem,
- kiedy czekam na posiłek nie bawię się sztućcami, by nie zrobić krzywdy sobie bądź koledze obok;
- zaczynam posiłek, kiedy pani powie „smacznego” ,a my odpowiemy „dziękujemy”;
- w pozycji lekko pochylonej ku stołowi nabieram małe porcje jedzenia, wkładam spokojnie do ust, przeżuwam, a następnie je połykam;
- jem w ciszy, tj. nie mlaskam, nie rozmawiam, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia;
- jem z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie jedzenie jest niezdrowe i nieeleganckie) każdy kęs dobrze gryzę i przeżuwam;
- sztućcami i innym sprzętem posługuję się bezpiecznie i kulturalnie wg ustalonych wzorów;
- po skończonym posiłku wycieram usta serwetką i odkładam ją na brzeg talerza;
- odchodząc od stołu, cicho wstaję i lekko odsuwam krzesło; wychodzę zasuwam krzesło i mówię „dziękuję”.
-ustawiam się w rzędzie i cierpliwie czekam na swoją kolej;
-przestrzegam ustalonej kolejności: najpierw korzystam z toalety załatwiając potrzeby fizjologiczne, a następnie dokładnie myję ręce;
- podwijam rękawy, aby się nie zamoczyły;
- moczę ręce, aby rozpuściło się trochę mydło, które usuwa brud;
- trę namydlone ręce, tak aby wytworzyć pianę – namydlam wewnętrzną część dłoni licząc równocześnie do 5, tak samo zewnętrzną część i palce;
- płuczę ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną;
- zakręcam kran;
- otrząsam ręce z wody nad zlewem, aby nie zmoczyć podłogi;
- wycieram bardzo dokładnie dłonie do swojego ręcznika lub do ręcznika papierowego;
- zawieszam ręcznik na właściwym miejscu – przy swoim znaczku lub jeśli jest papierowy to wrzucam do kosza na śmieci;
- odwijam rękawy.
- do kubka wlewam letnią, czystą wodę;
- 2-,3- krotnie płuczę usta wodą;
- na szczotkę wyciskam pastę (lub w grupie mlodszej pani nakłada pastę na szczotkę);
- nachylam się nad umywalkę i szczotkuję zęby okrężnymi ruchami,
- płuczę jamę ustną kilkakrotnie wodą;
- płuczę dokładnie szczoteczkę i kubek;
- wkładam szczoteczkę do kubka do góry włosiem;
- kubek ze szczotką ustawiam w wyznaczonym miejscu;
- korzystam z toalety/pisuaru wyłącznie pojedynczo;
- otwieram drzwiczki wahadłowe do toalety spokojnie, uważając by nikogo nie uderzyć;
- rozbieram się za drzwiami w toalecie;
- zawsze spłukuję po sobie wodę;
- kiedy jestem już ubrany wychodzę z toalety ostrożnie otwierając drzwiczki wahadłowe;
- podchodzę do umywalki i myję ręce zgodnie z instrukcją mycia rąk.
- jeśli potrzebuję pomocy, zgłaszam się do pani,
4. Zasady poruszania się po schodach
- jeśli potrzebuję skorzystać z toalety w czasie zabaw lub zajęć informuję o tym nauczyciela, który prosi o pomoc pracownika przedszkola – zawsze w towarzystwie osoby dorosłej (personelu przedszkola) udaję się po schodach do toalety;
- wchodzę/schodzę po schodach zawsze od strony balustrady – niedozwolone jest chodzenie środkiem schodów oraz od stromej strony schodów;
- wchodzę po schodach powoli i ostrożnie krokiem naprzemiennym ( jeden krok – jeden schodek);
- przytrzymuję się poręczy ręką najbliższą, a drugą rękę mam wolną ( gdyż w razie upadku mogę się ochronić);
- patrzę zawsze przed siebie – nie oglądam się do tyłu, na boki i w górę;
- staram się wchodzić/schodzić krokiem miarowym – niedozwolone są podskoki, bieganie, poruszanie się tyłem, zeskoki itd.;
- wchodząc/schodząc całą grupą poruszamy w rzędzie – jeden za drugim;
- zatrzymuję się na schodach, gdy widzę że osoba przede mną też się zatrzymała – nie wyprzedzam jej, nie szturcham, nie kopię, nie wchodzę na nią; spokojnie czekam aż grupa ruszy dalej.
- zachowuję się cicho, spokojnie;
- po szatni poruszam się ostrożnie;
- pamiętam o kolejności zakładania i zdejmowania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki);
- po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepuję buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieram buty o wycieraczkę;
- starannie układam swoje ubrania, buty ustawiam równo pod półką;
- odzież wieszam na wieszaku oznaczonym moim znaczkiem;
- pamiętam, aby pomóc młodszym kolegom;
- nie ruszam rzeczy w szafkach kolegów.
- przed wyjściem do ogrodu, korzystam z toalety;
- do i z ogródka wchodzę i wychodzę ustawiony w szereg na tzw. „zbiórkę”;
- bawię się we wcześniej ustalonej przez nauczyciela przestrzeni;
- nie oddalam się od grupy;
- słucham poleceń pani i zawsze przychodzę na jej wezwanie;
- bawię się tak, by nie stwarzać zagrożenia dla innym;
- nie sypię piaskiem na inne dzieci;
- bawię się zgodnie, dzieląc się zabawkami;
- na zjeżdżalnię wchodzę pojedynczo, bez popychania innych dzieci, z właściwej strony
- z huśtawki korzysta zawsze jedna osoba;
- nie podchodzę blisko do huśtawek, gdy są na nich dzieci.
- każda osoba ma na sobie pomarańczową chustę, a pierwsza i ostatnia para w grupie kamizelki odblaskowe;
- ustawiam się na zbiórce w celu przeliczenia dzieci;
- idę zwartą grupą, para za parą jedną stroną chodnika na wyznaczone miejsce;
- pilnuję się pani i grupy;
- słucham poleceń nauczyciela;
- nie rozmawiam z osobami nieznanymi i nie biorę od nich żadnych słodyczy lub zabawek;
- kiedy chcę skorzystać z toalety, informuję o tym nauczyciela;
- do toalety idę tylko pod opieką osoby dorosłej;
- do autokaru wchodzę pojedynczo;
- w autokarze siadam na wyznaczonym przez nauczyciela miejscu;
- podczas przejazdu siedzę wyłącznie na swoim miejscu;
- po opuszczeniu autokaru ustawiam się do przeliczenia.
W naszym przedszkolu każdy przedszkolak zobowiązany jest do przestrzegania ustalonych norm i zasad postępowania w grupie.
J używać magicznych słów: proszę, przepraszam, dziękuję, poproszę, dzień dobry,
do widzenia
J szanować kolegów
J być uprzejmi i uczciwi
J bawić się zgodnie z kolegami
J szanować własność innych
J słuchać poleceń dorosłych
J dbać o książki i zabawki
J dbać o czystość i porządek podczas zabawy i pracy
J szanować pracę innych
J okazywać to, co myślimy i czujemy
J dbać o czystość i schludność swojego wyglądu
J bawić się bezpiecznie
J spożywać wszystkie posiłki w przedszkolu
L bić, popychać, wyrządzać krzywdę innym
L przezywać innych
L wyśmiewać się z innych
L przeszkadzać innym w zabawie i pracy
L niszczyć pracy innych
L zabierać cudzej własności bez pytania
L oszukiwać, kłamać
L krzyczeć, hałasować
L biegać po sali
L niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu
L mówić brzydkich słów
Ustalając normy postępowania, nakazy i zakazy, ustalony został również system nagród
i kar czyli konsekwencji nieprzestrzegania ustalonych zasad.
Nagradzamy dzieci za:
- wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania (uwzględniając możliwości dziecka)
- podporządkowanie się wspólnie ustalonym i przyjętym umowom, zasadom, nakazom
- bardzo dobre wypełnianie przyjętych na siebie obowiązków
- bezinteresowną pomoc i opiekę nad słabszym, starszym, zwierzętami i roślinami oraz wszystkimi, którzy takiej opieki i pomocy potrzebują
Formy nagród:
- pochwała indywidualna
- pochwała przed grupą
- pochwała przed rodzicami
- oklaski
- pochwała w postaci emblematu, odznaki, orderu itp.,
- sprawianie dzieciom przyjemności ( np. ciekawa zabawka, ulubiona gra dziecka itp)
Dzieci ponoszą konsekwencje za:
- nieprzestrzeganie ustalonych zasad, norm współżycia, zakazów i nakazów;
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych;
- agresywne zachowanie skierowane na rówieśników, dorosłych i przedmioty;
- niszczenie cudzej własności oraz wytworów prac innych
Stosowane konsekwencje:
- kara naturalna - zadośćuczynienie za wyrządzoną krzywdę, w miarę możliwości naprawienie szkody;
- odmówienie dzieciom przyjemności, np. odsunięcie na krótki czas od zabawy;
- czasowa utrata przywileju;
- smutne krzesełko – krzesełko do przemyślenia /3-6 minut, w zależności od wieku dziecka/;
- słowne upomnienie (rozmowa mająca na celu przypomnienie obowiązujących zasad);
- upomnienie wobec grupy;
- poinformowanie rodziców o przewinieniu dziecka.
Zasady przyznawania nagród oraz konsekwencje nieprzestrzegania norm i zasad panujących
w grupie przedstawiane są na zebraniu organizacyjnym wspólnie z rodzicami.
Kodeks przedszkolaka obowiązujący w naszym przedszkolu: