Procedura - organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zindywidualizowana ścieżka kształcenia

Dla kogo?

Dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Procedurę powinna poprzedzać udokumentowana praca z uczniem i rodzicami, uwzględniająca wszystkie formy pomocy i angażująca wszystkie możliwe podmioty przy współpracy których udziela się dziecku/uczniowi wsparcia w przedszkolu i szkole (służba zdrowia, policja, sąd, inne).

I. RODZIC/OPIEKUN występuje do Dyrektora szkoły o wydanie dwóch dokumentów wynikających z przepisów prawa (Par. 12, ust. 4, pkt. 1) i 3):

1) dokumentację określającą: trudności w funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu lub szkole;

2) w przypadku ucznia uczęszczającego do przedszkola lub szkoły - także opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu lub szkole.

Do wniosku RODZIC/OPIEKUN może dołączyć również dokument Par. 12, ust. 4, pkt. 2): w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia - także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w przedszkolu lub szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym.

II. RODZIC/OPIEKUN PRAWNY składa do Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Wniosek o wystawienie opinii o konieczności objęcia ucznia w szkole/przedszkolu zindywidualizowaną ścieżką kształcenia

Tylko pełny wniosek ze wszystkimi załącznikami może zostać rozpatrzony. W przypadku wniosku niepełnego RODZIC/OPIEKUN uzupełnia wniosek.

III. Poradnia po otrzymaniu wniosku organizuje spotkanie zgodnie z Par. 12, ust. 5. Przed wydaniem opinii, o której mowa w ust. 3, publiczna poradnia we współpracy z przedszkolem lub szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole lub szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Z przeprowadzenia analizy funkcjonowania ucznia zostaje sporządzony protokół/raport/informacja, ze szczególnym uwzględnieniem wszystkich działań pomocowych podjętych w szkole do momentu złożenia przez RODZICA/OPIEKUNA wniosku o opinię o konieczności objęcia ucznia w szkole/przedszkolu zindywidualizowaną ścieżką kształcenia.

IV. Po dokonaniu wszelkich ustaleń ze szkołą Poradnia przystępuje do przygotowania opinii.

Opinia winna zawierać określenie:

1) zakresu w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym, ograniczając

maksymalnie zakres zajęć prowadzonych indywidualnie do niezbędnego minimum, w celu jak najszerzej socjalizacji ucznia z grupą klasową;

2) możliwie najkrótszego okresu objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia, ograniczając możliwie maksymalnie czas jego izolacji od grupy klasowej;

3) działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola lub szkoły.

Po przygotowaniu opinii Poradnia wydaje oryginał opinii RODZICOWI/OPIEKUNOWI i informuje szkołę, że taka opinia została wydana (nie udostępniając jej).

V. RODZIC/OPIEKUN składa do Dyrektora szkoły wniosek o ustalenie tygodniowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie.

Dyrektor ustala niezbędną liczbę godzin zajęć indywidualnych w konsultacji z organem prowadzącym w zakresie organizacji kształcenia ucznia. Dla ucznia przygotowuje się program uwzgledniający działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola lub szkoły opisane przez Poradnię w wystawionej opinii.

VI. Realizacja zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.

VII. Ewaluacja i ocena efektywności. W ostatnim miesiącu realizowania przez ucznia zindywidualizowanej ścieżki kształcenia pedagog/psycholog szkolny wspólnie z wychowawca klasy, a na podstawie informacji zebranych od wszystkich nauczycieli uczących ucznia, przeprowadza ewaluację dotycząca efektów pracy nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką ukierunkowanej na poprawę funkcjonowania ucznia w przedszkolu lub szkole.